Jos harjoitukseni tavoitteena on puolimaraton keväällä, mitä minun pitää huomioida?

Jos olet ihan aloittelija, mutta juossut vähän enemmän kuin bussiin viime tingassa, sinulle on tullut mieleen, jospa juoksisin puolimaratonin ensi keväänä, tämän päätöksen jälkeen oletkin ihan omillasi, ja ymmärrämme hyvin, että olet hiukan ”pihalla” miten oikein sen teen? Olemme tavanneet monen monta aloittajaa matkamme varrella, monet heistä ovat tulleet sanomaan että juoksu on ihan hullun hommaa, aina väsynyt ja ärtyisä, koti väki kärsii, kärsii työt, painokaan ei yhtään laske, kaikki tuntuu todella tyhmältä, varsinkin se että räntäsateessa puolikuolleena taivaltaa pitkin kyliä, nurkan takana kun kukaan ei näe, nojaten polviin, kotiin päästyä kaikki makea siirapista lähtien maittaa, on vaan niin uupunut olo, keho huutaa energiaa kuin viimeistä päivää. Tämä tarina vaan on niin totta monen aloittajan suusta, uskokaan vain. Miksi sen pitää olla näin, kun on helpompia teitä kuljettavana, helpommin ja nauttien harjoittelusta kohti tavoitetta, sitä puolimaratonia. Me luulemme tietävämme sen miksi näin kävi. Moni kuka tekee, saa tämän kuningas ajatuksen puolimaratonista, on niin intoa piukassa että lähtee liian kovaa, liian paljon , nyt ja heti, ymmärrämme hyvin ettei sitä välttämättä ymmärrä että monesti ei vaan ole heti valmiuksia edes harjoitteleen juosten, kuka nyt tietää mikä on oikea vauhti lenkillä, moni ajattelee kunhan juoksen paljon ja kovaa, jaksan pian juosta sen puolimaratonin, ihan loogisesti ajateltu, mutta tie on yleensä tuo mitä edellä kirjoitin, lisänä voi olla jokin rasitus vamma, mikä vie varmasti loputkin ajatukset jostain typerästä puolimaratonista , ja niin kuningas ajatus haudataan ja aletaan käymään jumpalla, siellä ainakin soi musiikki, ja kaikilla on kivaa…mutta olisihan sitä ollut hieno olla mukana jossain isossa tapahtumassa, voittaa itsensä maalissa, olla kovakuntoinen, käydä vaikka juosten töissä, mutta hitto en siihen rääkkiin rupea ja piste.

Palataan alkuun, mitä aloittelijan kannattaa tehdä ja huomioida ehdottomasti jos haluaa päästä tavoitteeseen. Netit ja lehdet on pullollaan harjoitus ohjelmia, jotka ovat tehty jollakin kaavalla, kokemuksesta sanomme, ettei välttämättä kannata niitten mukaan alkaa harjoitteleen. Aloitetaan vielä kerran alusta. Ensiksi tietenkin hankit itsellesi hyvät ja sinulle sopivat kengät, nyt ei ole väri se tärkein, eikä se kun huiputkin juoksevat juuri sillä kengällä, vaan hyvät kengät jotka juuri sinulle sopivat parhaiten, ammattitaitoinen myyjä osaa myydä, mutta osaako se myydä sinulle oikeat kengät, vai ne kengät joita on eniten varastossa, tässä tullaan siihen kohtaa missä tullaan olemaan vielä monta kertaa, liity juoksukouluun, sielä valmentajasi neuvoo sinua mitkä kengät olisi sinulle sopivat, monella juoksukoulun pitäjistä, kuten meillä on satojen tuhansien kilometrien kokemukset eri kengistä, eri merkeistä ja malleista, hyvä juoksukoulun valmentaja myös seuraa markkinoita, ja testaa eri kenkiä, niin kuin me teemme. Nyt kun kengät on saatu, on vaatetuksen vuoro, tämä osio on ollut allekirjoittaneelle joskus vaikeaa, eli ei sillä ole mitään väliä mitä on päällä ja ostettu lähimarketista ne halvimmat tuulipuvut ja eikun matkaan. Mutta tosiasiassa, ja mekin ollaan kokemuksen mukaan, alkaneet ottaa huomioon vaatetuksen, Vaatetus pitää olla tuulen pitävä, ei välttämättä täysin veden pitävä jos haluaa hiukan säästää kuluissa, takki pitää olla kevyt ja riittävän napakka, riittävän pitkä että takaa selkä suojautuu ja tietysti heijastimia hyvin joka puolella jo valmiiksi kankaassa. Hiha on hyvä olla pitkä malli, sellainen joka tulee yli ranteen, ja sen voi pujottaa peukalon yli siinä olevasta reijästä joka toimii ”hanskoina” vähemmän kylmällä säällä. Housut väljät, hyvästä kankaasta tehdyt, mielummin muotoon ommeltu pitkällä vetoketjulla sekä kapealla lahkeella jossa on silokoni reunus. Hyvä pipo, sekin juoksupipoksi tarkoitettu, hanskat muuta kuin villaset sormikkaat, hyviä juoksuhanskoja löytyy, ja ne kannatta hankkia. No niin, nyt olet valmis lenkille…no et ihan, tärkein puuttuu, sykemittari. Sykemittari, nykyään rannetietokone kannatta ja pitää hankkia, se helpottaa harjoittelua, ja pitää harjoittelun oikeana. Mikä on hyvä rannetietokone, tämä nimi hirviö, sanotaan tuttavallisesti tässä kohtaa sykemittari, taas on hyvä kääntyä sen juoksukoulun valmentajan puheille, johon olet alussa liittynyt, juoksukoulun valmentajat ovat itse käyttäneet sykemittaria jo 80-luvulta lähtien kun ne kehitettiin, tietenkin jos on ollut kolmevuotias kuin Annukka, ei vielä ranteessa silloin ollut, mutta allekirjoittaneella on ollut mittari käytössä 80-luvulta saakka, aina lenkillä mukana. Tämä juoksukoulun valmentaja on tietoinen mikä mittari sinulle riittää, mutta hän yleensä kysyy mitä mittarilta haluat, no ethän sitä voi tietää, joten hän kertoo eri ominaisuuksia eri mittareista jolloin päädytte yhdessä yhteen hyvään sopivaan juuri sinulle. Nyt olet valmis lenkille…mitä vauhtia, millä sykkeellä nyt olisi hyvä juosta mietit, taas juoksukoulun puoleen, tosin ammattitaitoiset juoksukoulut jotka arvostavat asiakasta on jo kertonut että juoksukoulussa on tapana tehdä ensiksi tasotesti, joka määrittää sinulle oikeat kynnykset, eli ne rajat jolla kehitetään yhtenä päivänä toista ja toisena sitä toista tai kolmatta, kukaan juoksukoulun pitäjistä ei ainakaan pitäisi lähteä tekemään harjoitusohjelmaa ilman että asiakas on ensin testattu, ei meidän juoksukoulussa ainakaan näin toimita, ja sitä toivomme muidenkin juoksukoulujen toimivan.

Nyt mennään taas alkuun, kun oltiin väsyneitä, uupuneita, kunto ei kehittynyt, vaaka näyttää samaa painoa, keho huutaa energiaa, kaikki kertoo että olet tullut hiukan äreäksi j.n.e, tällä tasotestillä juuri tehdään sinulle se oikea ohjelma, oikealla ohjelmalla tarkoitetaan sitä että harjoittelu pysyy tasapainossa, vauhdit ovat juuri sinulle sopivat, ei kuluttavia, meillä on kokemuksia useita, jotka aluksi ihmettelevät että näinkö hiljaa minun pitää mennä, joudumme useasti vakuuttelemaan, että kyllä sinun nyt pitää, mutta kuukauden päästä jo huomaat vauhdin kasvaneen samoilla sykkeillä ja rasituksella. Meillä on monta ”Tuhkimo tarinaa” matka repussamme, uskomattomia elämäntapa muutoksia, uskomattomia aikoja, uskomattomia suorituksia, me ollaan onnistuttu, he ovat onnistuneet, sinä tulet onnistuun, liity meidän juoksukouluumme Helsingissä, Turussa tai Tampereella, tai juoksukouluun paikkakunnallasi, mutta muista tämä kirjoitus, kun tästä otat vinkit käyttöösi, olemme aivan varmoja että sinä olet seuraava puolimaratonin suorittaja, joka sen jälkeen huomaa jo että juoksusta on tullut elämän tapa, erittäin hyvä elämän tapa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *